پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 7120 |
تاریخ انتشار : 15 نوامبر 2021 - 9:39 | ارسال توسط :
105 بازدید
0
5
ارسال به دوستان
پ

مراسم گشایش خانه «نیما یوشیج» به عنوان «موزه شعر نوین ایران» برگزار شد.

اخبار گردشگری پارسی :

خانه نیما یوشیج (پدر شعر نو فارسی) بعد از گذر سال‌ها به مخروبه‌ای تبدیل شده بود و در گوشه‌ای از تهران نفس‌های کم‌رمق و کم‌جانی داشت، حتی مدتی درش نیمه‌باز بود و به مأمن معتادان تبدیل شده بود، تا این‌که بعد از کش و قوس بین شهرداری و صاحب ملک سرانجام سازمان زیباسازی شهر تهران با توجه به ارزش تاریخی و معنوی این بنا، خانه را در سال ۱۳۹۸ خریداری کرد و  با تعریف کاربری «موزه شعر نوین ایران» به مرمت و بازسازی آن پرداخت.

این خانه به عنوان «موزه شعر نوین ایران» روز شنبه (۲۲ آبان‌ماه) با حضور مهدی چمران – رئیس شورای شهر تهران -، رضا صیادی – رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران -، مهدی پیرهادی – رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران -، و مرتضی امیری اسفندقه – مشاور شهردار تهران در حوره شعر، هنر و ادب – افتتاح شد.

خانه «نیما یوشیج» در دوره پهلوی دوم ساخته شده و در کنار خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور (دو نویسنده مطرح ایران) در منطقه شمیرانات قرار دارد و واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است. این مجموعه در سال‌های گذشته در خطر تخریب قرار داشت که با مرمت کامل، امکان بهره‌برداری از آن فراهم شده ‌است.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از این خانه موزه نیما یوشیج اظهار کرد: تا جایی که به خاطر دارم، حدود سال ۹۴ بود که در شورای شهر تصویب شد که خانه نیما خریداری شود تا خانه‌ای به اسم نیما حفظ شود. سپس برنامه‌های پیشنهادی معارضینی داشت اما سرانجام از پارسال مرمت خانه شروع شد  و روز گذشته (۲۱ آبان) در سالگرد تولد نیما به پایان رسید و حالا خانه آماده است. در یک روز عده‌ای از شاعران را دعوت خواهند کرد تا افتتاح عملیاتی و واقعی  آن و نه افتتاح خود ساختمان را شروع کنند. این‌جا می‌تواند برای شاعران پاتوغ خوبی باشد و مردم منطقه هم می‌توانند از این‌جا به عنوان یک مرکز فرهنگی بهره بگیرند. به هرحال جای خوبی است و برای شاعر ارزشمندمان اثر خوبی را باقی گذاشتند.

او همچنین در توضیح تمهیدات شورای شهر برای جلوگیری از تخریب برخی از  خانه‌های قدیمی که در اختیار مدیریت شهرداری هستند و  از ثبت خارج شده‌اند،  گفت: فکر می‌کنم به این مسئله توجه داشته‌اند،  بخصوص آقای مسجدجامعی اهتمام می‌ورزید و خانه‌هایی را که ما بر روی آن‌ها دست گذاشته‌ایم، خانه‌هایی بودند که ثبت میراث فرهنگی نبوده و  می‌توانستیم مرمت کنیم و برنامه‌ها را اجرا کنیم. خانه‌هایی که درباره‌شان بحث دیوان پیش می‌آید ثبت میراث فرهنگی هستند.  زمانی که ثبت میراث می‌شوند، متاسفانه برای مرمت بودجه نیست و یا می‌گویند بودجه نداریم و بعد خطرآفرین می‌شود و یا صاحبانش چون از آن‌ها نمی‌خرند مجبور می‌شوند حکم دیوان را بگیرند. این مسئله را باید حل کنند و ان‌شاءالله ما هم با روابط نزدیکی که با رییس جدید سازمان میراث فرهنگی داریم سعی می‌کنیم در این مسئله هماهنگی بیشتری  را در خانه‌های تهران به وجود بیاوریم.

چمران درباره شناسایی خانه‌های قدیمی که در اختیار دستگاه‌های دولتی بخصوص  شهرداری هستند، نیز گفت: هرچه داشتیم شناسایی شده و مشخص است، اخیرا شهرداری در امامزاده یحیی خانه‌ای خریده که بخش‌هایی قابل استفاده است و در جاهای دیگری که مدنظر داشته کار کرده است. آمار خانه‌ها را میراث فرهنگی دارد.

درِ خانه «نیما یوشیج» باز شد

درِ خانه «نیما یوشیج» باز شد

درِ خانه «نیما یوشیج» باز شد

درِ خانه «نیما یوشیج» باز شد

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7120 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید