چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 4136 |
تاریخ انتشار : 09 آگوست 2021 - 15:39 | ارسال توسط :
191 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از راه اندازی دفتر بین‌المللی اکوتوریسم در پارک ملی تندوره در آینده نزدیک خبر داد.

تورج همتی با اشاره به این‌که پارک ملی تندوره با شرایط مستعد و بالقوه زیست محیطی می‌تواند به‌عنوان یک برند طبیعی در سطح ملی و المللی مطرح شود، اظهار کرد: سیاست‌های طبیعت‌گردی در پارک‌های ملی بر اساس رعایت قوانین و پروتکل‌های محیط زیستی است و برای ورود به گردشگری اکولوژیک، شکل‌گیری و حمایت جوامع محلی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که تندوره باید از طریق یونسکو به‌عنوان یکی از بهترین ذخیره‌گاه‌های تنوع زیستی معرفی شود، بیان کرد: ایجاد یک دفتر بین‌المللی اکوتوریسم و یک دفتر بین‌المللی یونسکو در پارک طبیعت در چشم‌انداز و برنامه‌های آتی حفاظت محیط زیست استان پیش‌بینی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: اگر این اتفاق بیفتد و تندوره در یونسکو ثبت شود، علاوه بر این‌که می‌توانیم از کمک‌های بین‌المللی برخوردار شویم، منطقه خراسان رضوی در سطح بین‌الملل مطرح می‌شود و شاهد مطالعات و پژوهش‌های دانشگاه‌های معتبر جهان و تعاملات فرهنگی، اقصادی، اجتماعی و زیست محیطی خواهیم بود.

همتی با تأکید بر این‌که ظرف نیم قرن اخیر ۱۳ منطقه در کشور ثبت یونسکو اند، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای طبیعی استان و شأن و جایگاه خراسان رضوی و با توجه به مغناطیسی که در مشهد مقدس به‌عنوان گرانیگاه جهان اسلام وجود دارد، در کنار آن می‌توانیم بزرگ‌ترین مرکز «اکوتوریسم» در غرب آسیا را با محوریت مشهد مقدس راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: اصول اکولوژیک و زبان طبیعت حکم می‌کند در این منطقه، کاری فرا استانی و حتی فراملی انجام شود و در تندوره این پتانسیل و فهم تکنولوژیک وجود دارد که بر اساس مکانی که طبیعت به ما نشان داده، بتوانیم مرکزی با این مشخصات و مختصات داشته باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این‌که تاکنون با توجه به طرح‌های بالادست، طرح مدیریت توجیهی، مدیریت تفصیلی و طرح بازنگری پارک ملی تندوره تهیه شده است، اضافه کرد: این مطالعات می‌تواند به‌عنوان اسناد بالادستی برای پیشبرد این کار مهم مفید و مؤثر واقع شوند.

وی، مشارکت مردمی را به‌عنوان یک ظرفیت تأثیرگذار در مدیریت و حفاظت از زیستگاه‌ها و تنوع زیستی برشمرد و بیان کرد: بحث طبیعت‌گردی پایدار یکی از اهداف اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بوده که با تمرکز بر جلب مشارکت جوامع محلی و اقتصاد اکوتوریسم دنبال می‌شود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4136 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید