پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 5532 |
تاریخ انتشار : 15 سپتامبر 2021 - 11:13 | ارسال توسط :
110 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

راه‌اندازی مسیر پروازی کیش-رامسر در آستانه سالی که مازندران میزبان رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ خواهد شد و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم قرار است در همسایگی کیش برگزار شود، فرصت پیوند خوردن مازندران و بویژه رامسر با جام‌جهانی را فراهم می‌کند ؛ اما برای بهره‌مندی از این فرصت مهم چه باید کرد؟

اخبار گردشگری پارسی :

نخستین پرواز مسیر کیش رامسر پیش از ظهر دیروز سه‌شنبه در باند جدید فرودگاه ساحلی رامسر به زمین نشست و یک زیرساخت مهم برای رونق گردشگری غرب مازندران به بهره‌برداری رسید. برنامه این خط پروازی در حال حاضر به صورت دو پرواز رفت و برگشت در هفته است که سه‌شنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ۹ صبح از میان آب‌های خلیج فارس در فرودگاه کیش به سمت رامسر حرکت می‌کند و حوالی ساعت ۱۱ نیز در فرودگاه رامسر به زمین می‌نشیند. هواپیما یک ساعت پس از نشستن در فرودگاه رامسر به سمت کیش برمی‌گردد.

باند جدید فرودگاه رامسر که ۱۱ سال پس از آغاز عملیات اجرایی بالاخره در خرداد ۱۳۹۹ با حضور وزیر وقت و به زمین نشستن هواپیمای ایرباس ۳۱۹ به بهره‌برداری رسید، از نظر کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری و همه مسئولان استان یک فرصت مهم برای رونق گردشگری غرب مازندران است.

رفت‌وآمد گردشگران اهل کشورهای حاشیه خلیج فارس به رامسر طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله ارزان تمام شدن سفر برای آن‌ها و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد این منطقه سبب شده که افزایش ظرفیت فرودگاه رامسر اتفاقی مهم در صنعت گردشگری مازندران محسوب شود.

اکنون نیز با راه‌اندازی پرواز مستقیم کیش-رامسر بر دامنه‌های این فرصت افزوده شده است ؛ چرا که مسافران و گردشگران عرب می‌توانند با یک پرواز کوتاه به کیش سفر کنند و پس از آن با هواپیمای کیش‌ایر از دل آب‌های خلیج فارس بدون توقف به ساحل زیبای خزر در عروس شهرهای ایران یعنی رامسر برسند. این خط پروازی می‌تواند یک گردشگر عرب حاشیه خلیج فارس را در کمتر از ۴ ساعت به ساحل خزر برساند و همین یعنی یک فرصت مهم در صنعت گردشگری برای رامسر ایجاد شده است.

فرصت سهم‌بری مازندران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

جام جهانی فوتبال؛ ابزار رونق گردشگری

فعالان گردشگری افزایش پروازهای فرودگاه رامسر را با توجه به میزبانی مازندران از رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ و انتخاب این استان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال آتی میلادی، فرصتی مناسب برای رونق گردشگری می‌دانند، اما اتصال یکی از زیباترین فرودگاه‌های ایران در ساحل خزر به قلب خلیج فارس در آستانه مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان که قرار است ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ بیخ گوش کیش برگزار شود، جرقه یک اتفاق مهم دیگر را نیز می‌تواند ایجاد کند؛ حضور تماشاگران رقابت‌های جام جهانی در رامسر!

پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که از نظر جغرافیایی نزدیک‌ترین جام جهانی برگزار شده به ایران محسوب می‌شد، حالا یک جام جهانی دیگر قرار است در همسایگی ایران برگزار شود که این بار برگزارکنندگان نگاهی ویژه به گردشگری دارند. قطری‌ها که سال ۲۰۱۰ توانستند نظر فیفا را برای میزبانی از رقابت‌های جام جهانی جلب کنند و در رقابت با آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا، میزبان جام جهانی شوند طی هفت سال اخیر گام‌هایی برداشته‌اند که فراتر از نگاه به جام جهانی ۲۰۲۲ به عنوان میزبان یک رویداد ورزشی است.

علاوه بر گسترش فعالیت‌های پروازی هواپیمایی این کشور و قرار داشتن هواپیمایی قطر در جمع برترین ایرلاین‌های جهان طی یک دهه اخیر، ارتقاء جایگاه گذرنامه قطر طی چند سال اخیر و همچنین تسهیل صدور گذرنامه برای مسافران و رساندن رتبه این کشور در شاخص سهولت صدور گذرنامه به جمع ۱۰ کشور برتر دنیا نیز نشان می‌دهد قطری‌ها به چیزی فراتر از یک میزبانی ۲۸ روزه از رقابت‌های معتبر جام جهانی فکر می‌کنند؛ صنعت گردشگری.

فرصت سهم‌بری مازندران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

فرصت همسایگی

برگزارکنندگان جام جهانی قطر پیش‌تر اعلام کردند که تمایل دارند کشورهای همسایه نیز از این فرصت مهم جهانی به سود خود بهره بگیرند و در ارائه خدمات اقامتی و تفریحی به صدها هزار گردشگری که به بهانه تماشای ۶۴ مسابقه جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر می‌کنند مشارکت داشته باشند. البته در این زمینه برخی اظهارنظرها مبنی بر احتمال ناتوانی قطر در اقامت دادن به همه مسافران نیز مطرح است. برخی کارشناسان می‌گویند قطر با توجه به مساحتی که دارد نهایتا تا زمان برگزاری مسابقات جام جهانی می‌تواند ۴۵ هزار اتاق برای گردشگران داشته باشد که با حدود یکصدهزار اتاق اقامتی مورد نیاز فاصله زیادی دارد. به همین دلیل کشورهای همسایه می‌توانند با استفاده از ظرفیت خطوط پروازی به قطر از حضور هواداران فوتبال بهره‌مند شوند.

یکی از کشورهای همسایه نیز طبیعتا ایران است که با توجه به روابط مناسب بین دو کشور، فرصت برای بهره‌مندی از این رویداد مهم فوتبالی مهیاست. طی یکی دو سال اخیر در برخی استان‌ها از جمله فارس، اصفهان و هرمزگان گام‌هایی برای بهره‌مندی از حضور هواداران فوتبال در قطر طی روزهای برگزاری جام جهانی۲۰۲۲ برداشته‌اند. حتی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز کارگروهی با عنوان کارگروه گردشگری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تشکیل شده و نشست‌هایی با برخی نمایندگان برخی دستگاه‌ها برای بهره‌مندی از این فرصت برگزار شده است.

حالا با راه‌اندازی خط پروازی کیش-رامسر مازندران نیز می‌تواند به جمع استان‌هایی بپیوندد که نیم‌نگاهی به جام جهانی قطر و جذب تعدادی از گردشگران و هواداران تیم‌های فوتبال حاضر در این رقابت‌ها داشته باشد.

 

یک گام تا پروازهای خارجی در رامسر

ایجاد مسیر پروازی از زیباترین شهر شمال ایران به قلب خلیج فارس و بیخ گوش کشور میزبان جام جهانی۲۰۲۲ می‌تواند اتفاقی پراهمیت برای مازندران و بویژه غرب این استان باشد و حتی با گره زدن آن به رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲، میزبانی مازندران از گردشگران کشورهای عضو اکو نیز برجسته‌تر شود. البته در صورت برداشتن گام‌هایی در این زمینه طبیعتا افزایش پروازها هم نیاز است.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران به خبرنگار می‌گوید: اگر تقاضا برای پرواز در این مسیر زیاد باشد این امکان وجود دارد که تعداد پروازها افزایش یابد و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد. تا آن زمان نیز توسعه ترمینال فرودگاه به پایان می‌رسد و مشکلی برای پذیرش مسافران نخواهیم داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران: باید طرحی جامع و مدون برای بهره درست از رویداد ساری۲۰۲۲ و سهم‌بری مازندران از جام جهانی۲۰۲۲ تدوین کنیم.

سعدالله وطن‌خواه به نکته مهم‌تری اشاره می‌کند و می‌افزاید: البته تا زمان برگزاری رویداد ساری ۲۰۲۲ و مسابقات جام جهانی امیدواریم که در فرودگاه رامسر پروازهای بین‌المللی هم بتوانیم داشته باشیم. از حدود یک سال پیش برای صدور مجوز مرز هوایی برای فرودگاه رامسر درخواست دادیم که مراحل آن در حال انجام است. اگر مجوز مرز هوایی فرودگاه رامسر به سرانجام برسد حتی امکان انجام پرواز مستقیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز خواهیم داشت.

وی درباره آخرین وضعیت پیگیری‌ها برای صدور مجوز مرز هوایی و انجام پروازهای خارجی در فرودگاه رامسر تصریح می‌کند: همه اقداماتی که باید در استان و توسط اداره کل فرودگاه‌ها در این زمینه انجام می‌شد صورت گرفته و سازمان هواپیمایی کشوری نیز بازدیدهای لازم را انجام داد. حدود دو هفته دیگر یک بازدید دیگر در این زمینه باید انجام شود و در مرحله پایانی هم وزارت کشور باید تاییدیه را صادر کند. اگر مشکل خاصی در این فرآیند ایجاد نشود می‌توانیم امیدوار باشیم که نهایتا بین یک تا دو ماه آتی مجوز مرز هوایی فرودگاه رامسر صادر شود.

فرصت سهم‌بری مازندران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

تماشای فوتبال در قطر، تفریح در مازندران

تصور این که در روزهای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ، نام رامسر نیز به عنوان یکی از مقصدهای پروازی در فهرست سفرهای هوایی هواپیمایی قطر یا فرودگاه دوحه قرار بگیرد شاید کمی دشوار باشد، اما چندان هم دور از دسترس نیست. البته حتی اگر پرواز مستقیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم انجام نشود ، با توجه به راه‌اندازی مسیر پروازی کیش-رامسر امکان جذب گردشگران و بخشی از تماشاگران جام جهانی به رامسر و غرب مازندران وجود دارد ؛ گردشگرانی که از کشورهای مختلف جهان به قطر سفر می‌کنند و در روزهایی که برنامه تماشای فوتبال ندارند شاید بدشان نیاید که از گرمای طاقت‌فرسای پاییزی قطر با سه ساعت پرواز به یک منطقه خنک و سرسبز مانند رامسر سفر کنند.

پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که از نظر جغرافیایی نزدیک‌ترین جام جهانی برگزار شده به ایران محسوب می‌شد، حالا یک جام جهانی دیگر قرار است در همسایگی ایران برگزار شود که این بار برگزارکنندگان نگاهی ویژه به گردشگری دارند.

اما این اتفاق و تحقق این هدف بدون برنامه‌ریزی میسر نیست. در شرایطی که کشورهای همسایه قطر بهترین زیرساخت‌ها و برنامه‌ها را برای جذب گردشگر دارند و از شهرت جهانی برخوردار هستند و در ایران هم مقاصد سفر شناخته شده‌ای مانند کیش، قشم، شیراز، اصفهان و منطقه آزاد اروند برای بهره‌برداری از چنین موقعیتی چندین گام از مازندران پیش‌تر هستند، مازندران و رامسر باید از حالا گام‌های جدی‌تری برای سهم‌بری از حضور فوتبال‌دوستان جهان در قطر بردارند.

تلاقی ساری۲۰۲۲ با جام جهانی قطر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به خبرنگار  می‌گوید: همه دستگاه‌ها باید در چنین موضوعی دخیل شوند و پای کار بیایند. ما رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ را هم در پیش داریم که محوریت آن سراسر مازندران است و از این ظرفیت ایجاد شده می‌توانیم بهره مناسبی بگیریم. جام جهانی قطر هم حالا به این فرصت‌ اضافه شده و نیاز داریم که همه دستگاه‌های استان برای از دست ندادن این فرصت همکاری کنند تا به یک برنامه مدون و مشخص برسیم.

سیف‌الله فرزانه می‌افزاید: یک موضوع مهم بین ساری۲۰۲۲ و جام جهانی قطر وجود دارد؛ این که قرار است برنامه‌های اصلی رویداد ساری۲۰۲۲ را از مهر تا آبان ۱۴۰۱ برگزار کنیم و بلافاصله پس از آن جام جهانی آغاز می‌شود. این همزمانی و تلاقی در کنار ایجاد خط پروازی کیش-رامسر که ممکن است تا آن زمان به خط پروازی مستقیم رامسر با یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتقا یابد فرصتی کم‌نظیر برای گردشگری مازندران است.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران: اگر مجوز مرز هوایی فرودگاه رامسر به سرانجام برسد حتی امکان انجام پرواز مستقیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز خواهیم داشت.

وی با تأکید بر ضرورت تعریف یک طرح جامع و مدون برای سهم‌بری مازندران از ساری۲۰۲۲ و جام جهانی۲۰۲۲ اظهار می‌کند: یکی از فرصت‌هایی که در پیش داریم اکسپوی دوبی است که از مهر امسال آغاز می‌شود و پنج روز در آبان غرفه گردشگری سالن ایران به مازندران واگذار می‌شود.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: با استفاده از این فرصت اگر یک بسته خوب و مناسب تعریف کنیم می‌توانیم رامسر و مازندران را به عنوان یکی از مقصدهای سفر در روزهای برگزاری جام جهانی به فعالان حوزه گردشگری کشورهای مختلف دنیا معرفی کنیم و گام نخست را محکم برداریم.

فرصت سهم‌بری مازندران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

چشم‌انداز بین‌المللی پرواز کیش-رامسر

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرواز کیش-رامسر اتفاقا با چشم‌انداز جذب گردشگرانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و پس از بررسی تعدادی از فعالان گردشگری و پیگیری آن‌ها در این زمینه راه‌اندازی شده است تا مسافران عرب پس از یک پرواز کوتاه حدودا ۴۰ دقیقه‌ای بلافاصله با یک پرواز مستقیم به رامسر سفر کنند و حتی این احتمال وجود دارد که در صورت صدور مجوز مرز هوایی برای فرودگاه رامسر، پرواز مستقیم به یکی از پایتخت‌های حاشیه خلیج فارس از جمله مسقط راه‌اندازی شود.

این که حالا چه برنامه‌ای باید برای مازندران در نظر گرفت یا مسئولان این استان باید با چه نگاهی وارد فرآیند سهم‌بری از جام جهانی قطر شوند، قطعا به یک برنامه مفصل و مطالعات گسترده نیاز دارد ؛ فرآیندی که به گفته مهدی رودبارکی یکی از فعالان گردشگری کشور و عضو جامعه هتلداران ایران باید چند گام مقدماتی جدی برای آن برداشته شود.

این فعال گردشگری به خبرنگار می‌گوید: مازندران بی‌تردید می‌تواند از این فرصت بهره‌های زیادی ببرد ، اما لازمه این بهره‌مندی، برنامه‌ریزی و پای کار بودن همه دستگاه‌ها و مسئولان استان برای ورود جدی بخش خصوصی و سپردن امور به کاربلدان و متخصصان ترانسفرتوریسم است.

اکسپو دوبی۲۰۲۱؛ دروازه معرفی مازندران

رودبارکی نیز با اشاره به در پیش بودن اکسپوی دوبی که از ۲۸ مهر امسال آغاز می‌شود و تا فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت می‌گوید: این اکسپو به عنوان محل تلاقی تمام کشورها در همه حوزه‌های اقتصادی بزرگترین ظرفیت پیش روی مازندران برای بهره‌برداری از دو رویداد ساری۲۰۲۲ و جام جهانی۲۰۲۲ است. از محوطه ۴۰۰ هکتاری اکسپوی دوبی، ۲۰۱۶ متر فضای پاویون ایران است که ۷۶ متر از این ۲۰۱۶ متر به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختصاص یافته که دقیقا در ورودی پاویون ۲۰۱۶ متری ایران قرار دارد.

وی می‌افزاید: برنامه‌ریزی شده که این ۷۶ متر مربع از پاویون ایران پنج روز به هر کدام از استان‌ها اختصاص یابد که فرصت پنج روزه مازندران در آبان است. مهم‌ترین دغدغه و درخواست مسئولان استان در حوزه گردشگری اکنون باید این باشد که سهم مازندران از یک دوره پنج روزه به دو بازه زمانی پنج روزه افزایش یابد تا فرصت بیشتری برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری مازندران به منظور میزبانی از ساری۲۰۲۲ و همچنین مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داشته باشیم.

عضو جامعه هتلداران ایران: اکسپوی دوبی به عنوان محل تلاقی تمام کشورها در همه حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی بزرگترین ظرفیت پیش روی مازندران برای بهره‌برداری از دو رویداد ساری۲۰۲۲ و جام جهانی۲۰۲۲ است.

این فعال گردشگری با بیان این که این دو بازه پنج روزه باید الزاماً در یک فاصله حدوداً دو ماهه به مازندران اختصاص یابد، تصریح می‌کند: در صورتی که دو بازه زمانی با این فاصله برای مازندران داشته باشیم پنج روز نخست به برنامه‌های مرسوم مد نظر و معرفی جاذبه‌ها اختصاص می‌یابد و پس از آن به مدت دو ماه فعالان گردشگری فرصت پیدا می‌کنند که در اکسپو به شناسایی فعالان گردشگری کشورهای مختلف و رایزنی با آن‌ها برای جذب گردشگر هم برای ساری۲۰۲۲ و هم جام جهانی قطر بپردازند.

وی با بیان این که باید با نقشه دقیق در اکسپو به دنبال بهره‌مندی از فرصت موجود بود ، می‌افزاید: واقعیت این است که اگر بخواهیم در پنج روز فرصت‌مان صرفا به معرفی غذاهای بومی مازندران و اجرای موسیقی مازندرانی بپردازیم کاری از پیش نمی‌بریم. اکسپو محل رایزنی، گفت‌وگو و متقاعد کردن مشتریان و فعالان بازار هدف است. جایی است که نماینده‌های بخش خصوصی مازندران از حوزه‌های مختلف گردشگری اعم از هتلداری، هواپیمایی، تورگردانی و سایر بخش‌ها بررسی کنند و دریابند که اپراتورهای جام جهانی قطر چه شرکت‌هایی هستند تا با آن‌ها وارد مذاکره شوند.

فرصت سهم‌بری مازندران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

شناسایی کشورهای هدف جذب گردشگر

البته این فعال گردشگری معتقد است که برای رویدادی مانند جام جهانی باید حتی روی کشورهایی که تیم ملی آن‌ها شانس حضور در این مسابقات دارند و فرهنگ مردم آن کشور نیز بررسی انجام شود. رودبارکی می‌گوید: عمده هواداران فوتبال که از کشورهای اروپایی و آمریکایی به قطر می‌آیند نوع تفریحات‌شان متفاوت است و اگر هم به دنبال گردشگری فرهنگی باشند شهرهایی مانند اصفهان و شیراز برای آن‌ها در اولویت است. بنابراین باید اولویت را به جذب هواداران تیم‌های کشورهای آسیایی و مسلمان و کشورهای آفریقایی اختصاص دهیم. یعنی برای چنین رویدادی باید با مطالعات همه‌جانبه وارد عرصه شد.

وی تصریح می‌کند: اگر بتوانیم به یک بسته درست گردشگری برسیم و از فرصت اکسپوی دوبی بهره لازم را برای ایجاد ارتباط با فعالان بخش گردشگری کشورهای مختلف و همچنین اپراتورهای جام جهانی قطر بگیریم، بخش زیادی از راه را پیموده‌ایم، چون اختصاص پرواز چارتر و پذیرش مسافران جام جهانی در غرب مازندران و بازگرداندن‌شان به قطر برای تماشای دیدار مد نظرشان با توجه به اختلاف ارزش پولی ما با سایر کشورها کار بسیار ساده‌ای است. یعنی سفر هم برای آن‌ها ارزان تمام می‌شود و هم برای ما سودآور خواهد بود.

رودبارکی تأکید می‌کند که در مسیر رسیدن به این هدف بخش دولتی باید نقش تسهیل‌کننده فعالیت بخش خصوصی را داشته باشد و می‌گوید: همه این اتفاق‌ها زمانی میسر می‌شود که قسمت بازرگانی و بازاریابی خارجی وزارت گردشگری از بخش خصوصی کمک بگیرد و مدیریت امور را به بخش خصوصی بسپرد.

سال ۲۰۲۲ برای مازندران می‌تواند با توجه به هم‌زمانی دو رویداد ساری۲۰۲۲ و جام جهانی آغاز فصل جدیدی در جذب گردشگران خارجی و رونق صنعت گردشگری ارزآور باشد ، اما این هدف مهم زمانی محقق می‌شود که مسئولان مازندران و فعالان گردشگری این استان از همین حالا به فکر تدوین برنامه‌ای جامع و همه‌جانبه‌نگر برای بهره‌مندی از این فرصت مناسب همسایگی با معتبرترین رویداد فوتبالی و پرمخاطب‌ترین تورنمنت ورزشی جهان باشند ؛ فرصتی که تا سال‌ها بعد تکرار نخواهد شد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5532 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید