چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 6770 |
تاریخ انتشار : 26 اکتبر 2021 - 14:15 | ارسال توسط :
278 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

افراد، زندگی ماجراجویانه را دوست دارند. ماجراجویی فرصتی برای فرار از نگرانی‌های روزمره زندگی است.

اخبار گردشگری پارسی :

منطقه خراسان، «گردشگری ماجراجویانه» می‌تواند در کسب بسیاری از تجربه‌ها موثر باشد. این نوع گردشگری، بر اساس هیجان و ماجراجویی و شروع تجربه‌ای متفاوت برای گام نهادن به طبیعت به روشی منحصر به فرد تعریف می‌شود.
تعریف گردشگری ماجراجویانه
انسان‌ها از زمان باستان برای جست‌وجوی غذا و دلایلی که عاملی برای زنده ماندن است، سفر کرده‌اند. آنها در سفرهای ماجراجویانه نیز درگیر اکتشاف شده‌اند. کشف دریا، مقصدی جدید و یا حتی کشوری جدید، عاملی برای سفر افراد در زمان‌های گذشته بوده است.
این نوع گردشگری با توجه به کسب تجربیات جدید و متفاوت توانسته محبوبیت زیادی در میان گردشگران پیدا کند.
بر اساس گزارش انجمن تجارت سفرهای ماجراجویانه، این نوع فعالیت گردشگری، شامل فعالیت فیزیکی، تبادل فرهنگی و فعالیت‌های طبیعی است، البته در این نوع گردشگری تنها موارد خطرناک، مانند پریدن، غواصی و کارهای خطرناک دیگر برای گردشگران مطرح نیست و می‌تواند بر اساس محدودیت‌های فردی تعریف شود،  زیرا گردشگری ماجراجویانه، گزینه‌های فراوانی دارد که می‌تواند ایده‌های جذابی برای سفر ایجاد کند.
گردشگری ماجراجویانه مفهوم جدیدی در صنعت گردشگری است. صنعت گردشگری، گردشگری ماجراجویانه را پذیرفته، اما تعریف خاصی از این نوع گردشگری، ارائه نکرده است. بیشتر کارشناسان معتقدند که گردشگری ماجراجویی یک بخش توجیهی از صنعت گردشگری است، اما بخش‌های دیگری مانند اکوتوریسم، گردشگری فعال یا سفرهای ماجراجویانه را همپوشانی می‌کند. البته فعالیت‌های این نوع گردشگری با محیط زیست سازگار است.
گردشگری ماجراجویانه یکی از بخش‌های در حال رشد گردشگری است. مشتریان را جذب و از اقتصاد محلی حمایت می‌کند. رشد مداوم این بخش، نه تنها در بخش گردشگری بلکه برای اقتصاد مقصد، افراد و محیط زیست تاثیرات مثبتی دارد.
در این نوع گردشگری، سفر به مناطق دورافتاده، عجیب وغریب و احتمالا سخت انجام می‌شود و فعالیت‌های ماجراجویانه مانند چتربازی، کوهنوردی، سقوط آزاد و بسیاری از موارد این چنینی نیز وجود دارد.
گردشگری ماجراجویانه بیشتر در میان گردشگران جوان محبوب است. گردشگران در سفر معمولا ریسک، هیجان و آرامش را در کنار هم تجربه می‌کنند.
عامل اصلی تمایز گردشگری ماجراجویانه از سایر اشکال گردشگری، برنامه‌ریزی و تهیه وسایل و تجهیزات برای این نوع گردشگری است.
گردشگری ماجراجویی در سه شکل مبتنی بر آب، هوا و زمین تقسیم می‌شود. این نوع گردشگری، به صورت انفرادی یا جمعی انجام می‌شود و بین گردشگری و فعالیت‌های ورزشی است.
گردشگری ماجراجویانه علاوه بر توسعه پایدار جوامع محلی، حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه را هم گسترش می‌دهد. از آنجایی که گردشگران به دنبال فعالیت جدید در هر سفر هستند، کشف مکان‌های جدید و مقاصد جذاب، بخش جدایی‌ناپذیر این نوع گردشگری محسوب می‌شود. آنها باید شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرند، از وسایل و تجهیزات مناسب و ایمن استفاده و تلاش کنند تا ارتباط نزدیکی با شرایط محیطی طبیعی داشته باشند.
نکته مهم در این نوع گردشگری آن است که بیمه مسافرتی که برای فعالیت‌های این نوع گردشگری در نظر گرفته می‌شود، کافی نیست و همه فعالیت‌ها را پوشش نمی‌دهد؛ از این‌رو، فعالیت‌های خطرناک گردشگری ماجراجویی نیاز به بیمه اضافی دارد.
بازار سفرهای ماجراجویی از سال 2009 تا 2013 به میزان قابل توجه 65 درصد افزایش یافت .
با توجه به تحقیقات جدید، ایسلند بهترین کشور در جهان با توجه به دارا بودن پتانسیل‌های گردشگری ماجراجویانه است.
بازار گردشگری ماجراجویانه در امریکای شمالی، امریکای جنوبی و اروپا مورد بررسی قرار گرفته است و مشخص شد گردشگران در امریکای جنوبی بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ماجراجویانه را انجام می‌دهند.
انواع گردشگری ماجراجویانه
گردشگری ماجراجویی معمولا به دو دسته ماجراجویی سخت و ماجراجویی نرم تقسیم می‌شود. ساده‌ترین راه برای شناسایی نوع سفر ماجراجویانه (سخت یا نرم)؛ فعالیت اصلی آن است.
ماجراجویی سخت
ماجراجویی سخت، اشاره به فعالیت‌هایی با سطوح بالای خطر دارد که نیازمند مهارت‌های پیشرفته است. گردشگری سخت، شامل فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی، سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی، غارنوردی، غواصی و موارد دیگر است. فعالیت‌های ماجراجویانه سخت در طبیعت، بسیار دشوار و خطرناک است. این فعالیت‌ها ریسک بالایی دارند و نیاز به داشتن مهارت بالا در آنها الزامی است. داشتن راهنمای حرفه‌ای و کسب مهارت در این نوع گردشگری لازم است. بسیاری از گردشگران در طول گردشگری از بین می‌روند که این موضوع، اهمیت مهارت در این حوزه را بیشتر نشان می‌دهد.
ماجراجویی نرم
در این نوع گردشگری، سطوح خطر، کمتر بوده و نیاز به مهارت چندانی ندارد. بیشتر این نوع فعالیت‌ها توسط راهنمایان با تجربه ارائه می‌شود. گردشگری نرم، شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کوله‌گردی، قایقرانی و موارد دیگر است. به طور متوسط، 25 درصد از سفرهای انجام شده در امریکای شمالی و اروپا از نوع گردشگری ماجراجویانه نرم است. مهمترین انواع این گردشگری عبارتند از پرنده‌نگری، قایقرانی، اکوتوریسم، چادر زدن ( کمپینگ ) ، ماهیگیری، پیاده‌روی، اسب‌سواری، سافاری، غواصی، اسکی، اسنوبرد، موج‌سواری و شکار.
طول متوسط سفرهای ماجراجویی نرم در سال 2009 ، هشت روز بوده، اما این رقم در سال 2012 به 10 روز افزایش یافته است.
علاقه به ماجراجویی نرم در حال افزایش است و بیش از نیمی از گردشگران این بررسی اظهار کردند که قصد دارند در سفر بعدی خود گردشگری نرم را تجربه کنند. رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در رشد گردشگری ماجراجویانه دارند.
در امریکای لاتین، امریکای شمالی و اروپا، گردشگری ماجراجویانه نرم طی سه سال گذشته با افزایش گردشگر مواجه شده و این رشد همچنان ادامه دارد. حدود 43 درصد از اروپایی‌ها از این نوع گردشگری استقبال می‌کنند.
مهمترین موارد در گردشگری ماجراجویانه
داشتن فعالیت جسمی، ارتباط با طبیعت، ارتباط با فرهنگ‌های مختلف، سفر،  پذیرفتن  اتفاقات نامعلوم، نوآوری، تحرک، هیجان و اکتشاف از مهمترین موارد در گردشگری ماجراجویانه است.

بازدیدها: 1

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6770 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید