جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6833 |
تاریخ انتشار : 30 اکتبر 2021 - 9:57 | ارسال توسط :
105 بازدید
0
5
ارسال به دوستان
پ

گلستان با داشتن مناطق مرتفع کوهستانی مناسب بهترین استان برای ورزش‌های هوایی نظیر پاراگلایدر سواری، پاراموتور، کوهنوردی پروازی و پرواز تفریحی ۲ نفره است که توسعه و تامین کامل زیرساختهای آن اشتغالزایی و درآمد اقتصادی را برای استان رقم می زند.

اخبار گردشگری پارسی :

کارشناسان معتقدند، برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ حوزه ورزش‌های هوایی گلستان و توسعه آن نیاز است مسوولان مرتبط توجه ویژه‌ای به ایجاد زیرساخت‌های لازم (زمین، امکانات رفاهی و بهسازی مسیرهای دسترسی) این رشته ورزشی داشته باشند.

ورزش‌های هوایی به معنی پرواز و معلق بودن بین زمین و آسمان از جمله هیجان انگیزترین تفریحات در دنیاست و تنوع این نوع از ورزش باعث علاقمندی افراد زیادی به آن شده و خیلی‌ها تمایل دارند در طول زندگی خود حداقل یک بار احساس “معلق بودن در هوا” را تجربه کنند.

شهرستان‌های کوهپایه‌ای گلستان از جمله مینودشت، رامیان، گرگان و کردکوی با وجود منابع طبیعی خدادادی، جریانات هوایی با رطوبت نسبی و فشار هوای مناسب، ظرفیت بکر برای انجام ورزش‌های هوایی از جمله “پاراگلایدر سواری، پاراموتور، کوهنوردی پروازی و پرواز تفریحی ۲ نفره” دارند و هر ساله افراد زیادی برای آموزش و یا شرکت در مسابقات این رشته‌ها از جمله پاراگلایدر به این استان شمالی سفر می‌کنند که باید برای توسعه این بخش گردشگری ورزشی با هدف جذب گردشگران خارجی و داخلی برنامه ریزی اصولی اتخاذ شود.

پاراگلایدر یا چتربال، ورزشی هیجان انگیز و ماجراجویانه است که در آن خلبان با در دست داشتن چتر و نصب متعلقات آن روی بدن خود به آرامی از سطح شیبدار که می‌تواند دامنه‌های کوه باشد به سمت پایین شروع به دویدن می‌کند و بعد از جدا شدن از سطح زمین به آرامی در آسمان به پرواز در می‌آید.

به گفته کارشناسان این حوزه، برگزاری ورزش‌های هوایی از جمله پاراگلایدر سواری از دهه ۸۰ در سایت‌های پروازی گلستان آغاز شد و هر ساله علاقمندان زیادی برای شرکت در مسابقات و یادگیری این رشته‌ها به استان می‌آیند.

 

 امکانات یک سایت از ۵ سایت ورزش هوایی موجود مطلوب است 

رییس کمیته ورزش‌های هوایی گلستان در گفت و گو با خبرنگار  گفت که این استان با توجه به داشتن جریانات هوایی مطلوب و رطوبت نسبی تنها نقطه مناسب در کشور برای انجام تمرینات ورزش‌های هوایی است.

امین حزینی بابیان اینکه پنج سایت رسمی برای انجام ورزش‌های هوایی در شهرستان‌های رامیان، مینودشت، گرگان و کردکوی وجود دارد، افزود: فقط امکانات و استانداردهای لازم در سایت “سرزمین پرواز” رامیان به دلیل داشتن مالک شخصی برای انجام ورزش‌های هوایی فراهم است.

وی اضافه کرد: در سایت “ترسه” مینودشت، “درازنو” کردکوی و “نرو و هزارپیچ” گرگان پیگیری از طریق منابع مربوطه برای واگذاری زمین به کمیته ورزش‌های هوایی استان به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم در حال انجام است.

حزینی با تاکید برلزوم تسهیل شرایط واگذاری و اجازه زمین‌های دولتی به کمیته ورزش‌های هوایی گلستان، تصریح کرد: در صورت واگذاری زمین، اقدامات لازم در سایت‌های پروازی رسمی برای ساماندهی فضای فعلی، استقرار یک فرد کارآزموده برای کمک به افراد حاضر و ایجاد برخی امکانات مانند سرویس‌های بهداشتی، سنگ فرش جاده و مرمت نقاط مورد نیاز انجام می‌شود.

گلستان مسیر کشوری برای آموزش ورزش‌های هوایی

رییس کمیته ورزش‌های هوایی گلستان همچنین گفت که این استان تنها نقطه‌ای است که باید مسیر آموزش و یادگیری ورزش‌های هوایی از آن بگذرد به این معنی که هر فرد علاقمند به این ورزش باید ۲۰ ساعت اول آموزش خود را در سایت‌های پروازی این استان شمالی انجام دهد که این مساله به جریانات هوایی مناسب و رطوبت نسبی حاکم می‌گردد.

حزینی افزود: همچنین ۲۰ سایت غیر رسمی در مناطق کوهستانی سخت‌گذر گلستان وجود دارد که از جمله می‌توان به بلندترین سایت پروازی ایران به نام “نرو” در روستای زیارت گرگان با ارتفاع ۲ هزار و ۹۵۰ متر و سایت‌های پروازی دهنه‌ توسکستان، محمدآباد و زرین گل، پارک ملی گلستان و کلاله اشاره کرد که فقط افراد خبره و حرفه‌ای از آنها برای پرواز استفاده می‌کنند.

امکانات در حد مطلوب نیست

وی اظهارداشت: با وجود ظرفیت فراوان موجود در گلستان برای انجام تمرینات ورزش‌های هوایی و اجرای تکنیک‌های مختلف در رشته‌های پاراگلایدر سواری، پاراموتور، کوهنوری پروازی و پرواز تفریحی ۲ نفره، باز هم شناخت مردم کشور نسبت به این استان در بحث ورزش‌های هوایی در حد مطلوب نیست.

حزینی با اشاره به وجود سه مربی رسمی و بیش از ۶۰ ورزشکار فعال در رشته ورزش‌های هوایی در گلستان، گفت: تا کنون در سایت‌های مینودشت و رامیان ۶ دوره مسابقات ورزش‌های هوایی در سطح ملی و استانی برگزار شده که خود به تنهایی می‌تواند معرف بخش کوچکی از ظرفیت‌های این استان باشد.

رییس کمیته ورزش‌های هوایی گلستان ادامه داد: امسال هفتمین دوره مسابقات ورزش‌های هوایی با عنوان “لیگ قهرمانی فرود دقت” به میزبانی سایت پروازی رامیان از هفته آینده برگزار می‌شود.

 

گلستان ظرفیتی بکر برای جذب توریسم ورزشی خارجی

وی تاکید کرد: گلستان با استانداردسازی سایت‌های رسمی ورزش هوایی می‌تواند زمانی که در اروپا مردم درگیر سرما هستند، به محلی مناسب برای حضور گردشگران اروپایی با هدف یادگیری، آموزش و تفریح در این رشته‌ها تبدیل شود.

حزینی ادامه داد: تحقق این مهم مستلزم همکاری مسوولان در واگذاری زمین مورد نیاز سایت پروازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم است.

ضرورت فراهم شدن زیرساختهای لازم

رییس هیات ورزش‌های همگانی گلستان نیز گفت که بیشتر شهرستان‌های کوهپایه‌ای استان به دنبال راه اندازی سایت پروازی هستند و هم اینک نیز بهترین سایت‌های پروازی کشور در گلستان وجود دارد.

منصور دمیرچی افزود: همه ساله تا قبل از شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های ورزشی، ورزشکاران سراسر کشور استقبال بسیار خوبی از مسابقات ورزش‌های هوایی از جمله پاراگلایدر سواری به میزبانی گلستان داشتند و امسال نیز با بهبود نسبی شرایط کرونایی، رقابت‌های لیگ قهرمانی فرود دقت به میزبانی رامیان برگزار می‌شود.

برگزاری لیگ قهرمانی فرود دقت به میزبانی رامیان

مسوول برگزاری این مسابقات در گفت و گو با خبرنگار  گفت: نخستین دوره از مسابقات لیگ قهرمانی “فرود دقت” از ۱۲ تا ۱۴ آبان به میزبانی سایت پروازی رامیان برگزار می‌شود و تاکنون ۵۰ نفر برای شرکت در این مسابقات نام نویسی کردند.

نصیر مهرگان افزود: طبق پیش بینی تعداد داوطلبان برای شرکت در این مسابقات به بیش از ۱۵۰ نفر خواهد رسید که به مدت ۲ روز در بخش زنان و مردان در رشته فرود دقت با پاراگلایدر با هم به رقابت می‌پردازند و در پایان نفرات برتر معرفی می‌شوند.

“فرود دقت” یکی از رشته‌های چتربال‌ سواری است که در آن خلبان پرواز خود را از نقطه‌ای در قله کوه آغاز و یک هدف از قبل تعیین‌شده فرود می‌آید.

وی ادامه داد: آخرین روز این رقابت‌ها مربوط به رشته “کوهنوردی پروازی” به معنی کوهپیمایی با تجهیزات پروازی با پیش بینی حضور حداقل ۵۰ نفر است که برای نخستین بار در آسیا به میزبانی رامیان برگزار می‌شود.

مهرگان افزود: در این رشته افراد از محل فرود با استفاده از لوازم پروازی به سمت محل شروع پرواز در ارتفاع کوهپیمایی می‌کنند و بعد از آن نیز در هدف تعیین شده فرود می‌آیند و بر اساس مجموع فعالیت‌شان در هر ۲ بخش امتیاز دریافت خواهند کرد.

مسوول برگزاری این مسابقات همچنین گفت که محل مناسب برای استقرار شرکت کنندگان در لیگ قهرمانی فرود دقت پیش بینی شده و تمام استانداردهای لازم برای انجام این ورزش در سایت پرواز “فلای لند” واقع در روستای گردشگری الهادی رامیان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ورزشی استان فراهم است.

این سایت استاندارد و مجهز به چمن مصنوعی با ارتفاع ۴۳۰ متر از سطح دریا، با داشتن طبیعت چشم‌نواز و امنیت کافی، تجهیزات لازم در چهار فصل سال، علاقمندان زیادی از  داخل و خارج از کشور را برای پروازهای آموزشی، انفرادی و تفریحی به سمت خود جلب می‌کند.

پرواز پاراگلایدرها از تپه‌های زیبای روستای الهادی شروع و به کناره‌های جاده رامیان به شاهرود بین روستای باقرآباد و شش آب ختم می‌شود.

 

وقوع کمترین سوانح هوایی در سایت‌های پروازی گلستان 

فرهاد موکاری یکی از مربیان رشته پاراگلایدر و مسوول پیگیری و بررسی سوانح انجمن ورزش‌های هوایی ایران به ایرنا گفت: سایت‌های پروازی استان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب برای ورزش‌های هوایی همواره کمترین آمار سوانح را در کشور دارند.

موقعیت جغرافیایی، طبیعت زیبا و بکر با انبوهی از منابع طبیعی خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی در گلستان، بهترین فرصت را برای توسعه گردشگری ورزشی با تقویت برگزاری ورزش‌های هوایی از جمله پاراگلایدر سواری در این استان فراهم کرده که رونق بیشتر آن همراهی مسوولان متولی را می‌طلبد.

کارشناسان بر این باورند که در دولت مردمی و جهادی سیزدهم همه ظرفیت های موجود استانها از جمله گلستان که تاکنون به آن توجه نشده است به طور قطع  در این دوره شناسایی و با هدف اشتغالزایی و افزایش درآمد اقتصادی و توسعه منطقه برای شکوفایی هر ظرفیتی در بخش های اقتصادی، کشاورزی ، ورزشی و فرهنگی راهکارهای لازم آن ارایه خواهد شد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6833 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید