پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 6333 |
تاریخ انتشار : 10 اکتبر 2021 - 16:26 | ارسال توسط :
68 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

کتاب “بررسی پوشاک مردم سیستان و بلوچستان” از سوی مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

اخبار گردشگری پارسی :

به نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این مجموعه حاصل تلاش هیأت سه‌نفرۀ فرزاد فروزانفر، مهرالزمان نوبان و شهین برهان‌زهی است که در نتیجه پژوهش‌های میدانی گردآوری و تهیه شده است.

این کتاب در ۹ فصل به همراه تصاویر زیبا در خصوص فرهنگ و پوشش مردم سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است.

آشنایی با استان سیستان و بلوچستان، بررسی‌های تاریخی سیستان و بلوچستان، پوشاک سیستان، پوشاک سرحد، پوشاک مکران، هنر سوزن‌دوزی، تنوع رنگ، واژه‌های پوشاک و روش دوخت و الگوی لباس‌های سنتی سرفصل‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

در فصل ششم از این کتاب می‌خوانیم: “سوزن‌دوزی هنری است که در میان اقوام و طوایف جهان به گونه‌های متفاوت به چشم می‌خورد … آنچه مسلم است تکنیک کار سوزن‌دوزی در کشورهای شرقی و آسیایی با کشورهای غربی تفاوت بسیار دارد.

این تفاوت‌ها بیشتر در ارتباط با حاشیه‌دوزی‌ها و نقش‌مایه‌ها است که در قوم و طایفه به گونه‌ای سنتی معمول بوده و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.

یکی از زیباترین و غنی‌ترین سوزن‌دوزی‌های ایران به منطقه سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. سوزن‌دوزی، هنر زنان و دختران بلوچی است که به گونه‌ای هنرمندانه در زمان فراغت بدان می‌پردازند. “

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6333 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید