جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 4105 |
تاریخ انتشار : 08 آگوست 2021 - 16:37 | ارسال توسط :
104 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار خوزستان مراتب ثبت ۱۲ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی را ابلاغ کرد.

علی‌اصغر مونسان در نامه‌ای به قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان نوشت: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی، مصوب آبان ۱۳۰۹ مجلس شورای ملی و نظام نامه اجرایی آن، مصوب ۱۳۱۱ هیات وزرا، بند ج از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب بهمن ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، ماده ۲۲ آئین‌نامه حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور، مصوب ۱۳۸۱ شورای امنیت کشور، فصل دوم آیین‌نامه مدیریت، سامان‌دهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی تاریخی منقول مجاز مصوب ۱۳۸۴ هیات وزیران، مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی به شرح زیر، پس از تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اعلام می‌شود:

لوح و پاکت گلی، هفت تپه (شماره اموالی ۵۱۶۹۸ و ۵۱۷۹۸)، شماره ثبت ۱۸۲۴، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶،

گل میخ لعابدار، هفت تپه (شماره اموالی ۵۱۸۹۸)، شماره ثبت ۱۸۲۵، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶،

سنگ نبشته، هفت تپه (شماره اموالی ۴۲۵)، شماره ثبت ۱۸۲۶، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶،

مهر استوانه‌ای از سنگ سیاه و سفید هفت‌تپه (شماره اموالی ۵۱۹۹۸)، شماره ثبت ۱۸۲۷، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶،

مهر استوانه‌ای از سنگ لاجورد هفت‌تپه (شماره اموالی ۵۲۰۹۸)، شماره ثبت ۱۸۲۸، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶،

این چهار اثر در محل پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در استان خوزستان، شهرستان شوش، شهر شوش، نگهداری می‌شود.

نگارکند الیمایی باجول، ایذه (شماره اموالی ۷۴۴۰۹۹)، شماره ثبت ۱۸۲۹، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶ که محل نگهداری  آن در موزه باستان‌شناسی در استان خوزستان، شهرستان ایذه، شهر ایذ است.

کتیبه میرجهانگیرخان، روستای بنه‌وار، شماره ثبت ۱۸۳۰، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶، که محل نگهداری آن در روستای بنه‌وار بابااحمدی در استان خوزستان، شهرستان لالی، بخش مرکزی، دهستان سادات است.

گچ‌بری دستوا (شماره اموالی ۲۵۵)، شماره ثبت ۱۸۳۱، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶،

لباس سنتی (ارخلق)، شوشتر (شماره اموالی ۴۰)، شماره ثبت ۱۸۳۲، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶،

این دو اثر در محل اداره میراث‌فرهنگی شوشتر در استان خوزستان، شهرستان شوشتر، شهر شوشتر، نگهداری می‌شود.

همچنین در نامه مشابه دیگری به استاندار خوزستان مراتب ثبت سه اثر منقول فرهنگی‌تاریخی به شرح زیر ابلاغ شد:

مجسمه یعقوب لیث صفاری اثر ابوالحسن صدیقی، دزفول، شماره ثبت ۱۸۲۱، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶ که ورودی شهر دزفول از سمت اندیشمک، استان خوزستان، شهرستان دزفول، شهر دزفول، میدان بعثت، قرار دارد و نگهداری می‌شود.

پیکرک حیوانی گاو، شماره ثبت ۱۸۲۲، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶،

تبر مفرغی، شماره ثبت ۱۸۲۳، مورخ ۹۹/۱۱/۲۶،

این دو اثر در بقعه متبرک آستانه بقعه سبز قبا دزفول، در استان خوزستان، شهرستان دزفول، شهر دزفول، خیابان امام خمینی ره شمالی،نگهداری می‌شود.

ابلاغ مراتب ثبت ملی ۱۲ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی به استاندار خوزستان

طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و…) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4105 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید