جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 3998 |
تاریخ انتشار : 03 آگوست 2021 - 19:38 | ارسال توسط :
108 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد تعامل، همفکری، تبادل تجربه و رسیدن به همکاری‌های مشترک برای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی جهان را هدف برگزاری «جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران » عنوان کرد.

پویا محمودیان در سومین روز اولین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران که با حضور مسئولان حوزه صنایع دستی ایران و مهمانان بین‌المللی به صورت ویدئوکنفرانس پیش از ظهر روز سه‌شنبه (۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰)برگزار شد از همکاری همه افراد برای برگزاری این رویداد و مسئولان شورای جهانی و مهمانانی که از روز اول به اعتبار این جشنواره افزودند، تشکر کرد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی افزود: ما تک‌تک شما را به‌عنوان سرمایه ارزشمند و یاران همیشگی برای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی در جهان می‌شناسیم و امیدواریم که در برنامه‌های آتی ایران در راستای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی این همکاری ادامه داشته باشد.

محمودیان با اشاره به کشورهای حاضر در این جشنواره، ادامه داد:‌ از کشورهایی مثل انگلستان، هند، سنگاپور، تایلند، استرالیا، مالزی، کویت، بنگلادش، ازبکستان، فلسطین و بسیاری از فرهنگ‌های دیگر در این جشنواره حضور داشتند و بسیار از مطالبی که ارائه شد، آموختیم.

جشنواره صنایع‌دستی ایران تلاش برای ارتقای جایگاه جهانی صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایجاد تعامل، همفکری، تبادل تجربه و رسیدن به همکاری‌های مشترک برای ارتقای جایگاه صنایع دستی جهان را هدف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و گفت:‌ ایران کشوری قدرتمند در حوزه صنایع‌دستی است و این توان را دارد که به‌عنوان عضوی مهم در شورای جهانی صنایع‌دستی نقش‌آفرینی کند و طرح‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی را انجام دهد و امیدوارم که نتایج چنین جشنواره‌ای تسری پیدا کند و موجب ارتقای جایگاه صنایع‌دستی در جهان شود.

لیندی جوبرت مدیر موسس و مدرس رصدخانه یونسکو از دانشگاه دیکتوریا ملبورن استرالیا  که از سخنرانان حاضر در این ویدئوکنفرانس بود به بررسی راه‌کارها و مشکلات پیش‌روی صنایع‌دستی در تمام کشورها پرداخت و با بیان چالش‌های موجود بر لزوم حفظ و نگهداری از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌منظور حفظ هویت و اشتغال‌زائی در تمام کشورها تاکید کرد.

او پرداختن به آموزش در صنایع‌دستی را زمینه اصلی برای حفظ این صنعت گرانبها و توسعه پایدار کشورها در این زمینه دانست.

 اسامه استیتی وزیر گردشگری و آثار باستانی کشور فلسطین هم در نشست روز سوم جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با ایراد سخنانی ضمن ارائه تاریخچه صنایع‌دستی و همچنین وضعیت فعلی این صنعت در کشور فلسطین بر لزوم حمایت از صنایع‌دستی در کشورهای مختلف و همکاری‌های بین‌المللی بیشتر در این زمینه تاکید کرد.

در این ویدئوکنفرانس ۱۹ مهمان از کشورهای انگلیس، ازبکستان، چین، هند، تایلند، استرالیا، فلسطین، مالزی، سنگاپور حضور داشتند.

جشنواره صنایع‌دستی ایران تلاش برای ارتقای جایگاه جهانی صنایع دستی

برگزیدگان جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی تجلیل شدند

همچنین در دومین روز از برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران که به میزبانی اصفهان در حال برگزاری است، برگزیدگان این جشنواره معرفی و تجلیل شدند. در این مراسم که عصر دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ انجام و بخشی از آن به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صورت ویدئوکنفرانسی حضور داشت.

بر اساس اعلام دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران، در این جشنواره از برترین‌های صنایع‌دستی در بخش‌های نشان دست خلاق، تندیس همای زرین و مسابقات چهارگانه تجلیل شد.

در مسابقات چهارگانه این جشنواره در بخش برگزیدگان مسابقه طراحی خلاقانه صنایع‌دستی سعید علیاری رتبه اول، حمیدرضا خدایی رتبه دوم و محسن توحیدی رتبه سوم را از آن خود کردند.

همچنین در بخش برگزیدگان مسابقه بسته‌بندی، فرشید شریف‌زاده برگزیده بخش صنایع‌دستی، در حوزه صنایع‌دستی الناز گنج‌کار برگزیده بخش دیگر محصولات برای صنایع‌دستی و احمد مقدم‌پور برگزیده بخش صنایع‌دستی برای سایر محصولات شد.

در بخش مسابقه فرش دستباف ایران در حوزه رنگ و نقشه رتبه نخست به مینا مرادیان زانیانی از اصفهان و رتبه دوم به شهین نعمتی دهکردی از چهارمحال و بختیاری رسید و در بخش طراحی سنتی مرضیه زمانی از چهارمحال و بختیاری و میلاد بهمنی از آذربایجان شرقی نیز رتبه‌های اول و دوم را دریافت کردند.

در بخش مدرن راحله آشکارگر از مازندران، نیلوفر بنی‌اسدی از تهران و در بخش مسابقات طراحی پوشاک در زمینه پوشش پارا نفیسه عروجی از اصفهان، بخش کیف فاطمه اصلانی از اصفهان و پوشش اجتماعی بانوان سحر موسوی از اصفهان برگزیده و تجلیل شدند.

همچنین زینب خانبازی از اصفهان در رشته گلیم، صابره جمال‌زهی در رشته رودوزی‌های سنتی از سیستان و بلوچستان و بهرام الیاسی از اصفهان در رشته قلم‌زنی به‌عنوان برگزیدگان نشان خلاق  شناخته و تجلیل شدند.

در بخش دیگر این جشنواره عاطفه ابراهیمی از خراسان رضوی در رشته زیورآلات سنتی، زهرا رشمانی دستجردی از اصفهان در رشته خلاقیت در قلمکاری و طیبه پورقاسمی از یزد در رشته بافت زیلو برگزیده و تجلیل شدند.

علاوه بر برگزیدگان تندیس ملی همای زرین در بخش پیکسوتان هم استادان اسماعیل شیران از استان اصفهان در رشته سفال، غلام آق از استان گلستان در رشته زیورآلات سنتی، ابوالفضل ثبوتی از استان زنجان در رشته ملیله‌سازی، ابراهیم نباتی از استان تهران در رشته شیشه‌گری و مهدی علمداری از اصفهان در رشته قلم‌زنی برگزیده شدند.

نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران با مشارکت و حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به میزبانی اصفهان از ۱۰ مرداد آغاز و تا ۱۳ مرداد ادامه دارد و فردا به کار خود پایان می‌دهد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3998 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید