کمک به توسعه فرهنگ و هنر امین عارف‌نیا پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با فعالان کسب و کار فرهنگ و هنر شیراز با بیان اینکه گذر فرهنگ و هنر شیراز در محله سنگ سیاه مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد و کسب‌ و کارهای این حوزه در این گذر مستقر می‌شوند، اظهار داشت: ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌ و کارهایی که در این گذر حضور پیدا کنند تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه سقف این تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومان و کارمزد آن ۴ درصد است و بازپرداخت آن از ۳۶ ماه شروع و به فراخور شرایط طرح در خصوص بازپرداخت آن با صندوق کارآفرینی امید تفاهم می‌شود گفت: تضامین پرداخت این تسهیلات را صندوق کارآفرینی امید تعیین می‌کند.
مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که ۶۰ کسب و کار در گذر فرهنگ و هنر شیراز واقع در محله سنگ سیاه از این تسهیلات بهره‌مند شوند، عنوان کرد: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید مستندات و ایده اولیه طرح خود را به شورای حمایت از کسب و کار فرهنگی فارس که در اداره‌کل ارشاد است ارائه دهند.
وی با بیان اینکه طرح‌های پذیرفته شده در این شورا برای بررسی به تهران ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: بعد از ارزیابی طرح‌هایی که نهایی شوند به صندوق هنر معرفی و از طریق صندوق هنر به صندوق کارآفرینی امید منعکس می‌شود.
عارف‌نیا با اشاره به شرایط سختی که هنرمندان به دلیل تبعات بیماری کرونا دارند، گفت: همه این تلاش‌ها و پرداخت تسهیلات برای کمک به هنرمندان است و از آنجا که بضاعت دولت، شهرداری وصاحبان کسب و کار محدود است باید این بضاعت‌ها کنار هم گذاشته شود تا فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر تسهیل شود.
وی با تاکید بر اینکه جای جای شیراز توانایی دارد که به گذر فرهنگ و هنر تبدیل شود و باید به فضاهای تاریخی و بافت تاریخی شیراز روح بخشید، عنوان کرد: با مشارکت فعالان عرصه هنر و فرهنگ می‌توان گردشگران داخلی و خارجی را به بافت محله سنگ سیاه علاقه‌مند کرد و امید است که این محله با برنامه‌ریزی صحیح به سمتی برود که به عنوان اقامتگاه و محل گشت و گذار گردشگران داخلی و خارجی مطرح شود.
وی با بیان اینکه پرونده‌هایی که ارسال شده است برای دریافت تسهیلات باید دارای شرایط لازم و ایده‌های خلاق باشند، گفت: با توجه به اهمیت بافت تاریخی شهر شیراز رقم تسهیلاتی که به گذر فرهنگ و هنر شیراز تعلق گرفته به اندازه تسهیلاتی که به کل کشور تخصیص یافته است.

سهم فارس در تسهیلات تحفه ۳ برابر شد/افزایش سهم فارس در تسهیلات تحفه
صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این نشست اظهار داشت: ۱۰۱ پرونده برای دریافت این تسهیلات به وزارت ارشاد ارسال شده که بخشی از این پرونده‌ها مربوط به کسب و کارهای خارج از گذر فرهنگ و هنر است.
وی از سهم فارس در تسهیلات تحفه خبر داد و گفت: سهم فارس از این تسهیلات ۷ میلیارد تومان است و این در حالی است که ۴۰۰ نفر در استان متقاضی دریافت این تسهیلات هستند و جمع رقم درخواستی آنها ۱۳۰ میلیارد تومان است.
سهرابی با بیان اینکه این تسهیلات کمکی برای تثبیت و حفظ شرایط هنرمندان در این شرایط بد اقتصادی است، افزود: با توجه به خسارت‌هایی که در این دو سال اخیر به حوزه فرهنگ و هنر وارد شده امیدواریم با همکاری شهرداری تاریخی شیراز و راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر در محله سنگ سیاه اتفاقات خوبی رقم بخورد.
وی گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که بدون هنرآفرینی و تولید آثار و دستاوردهای اهالی فرهنگ و هنر تسهیل‌گری نهادهای فرهنگی قابل اجرا نیست.

غرفه‌های سرای هنر با قیمت پایین به هنرمندان اجاره داده می‌شود
هادی شهدوست رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه گذر فرهنگ و هنر محلی برای بازار هنر شیراز است، اظهار داشت: استان فارس با این همه ظرفیت فرهنگی و هنری حیف است که از تسهیلات و امکانات بی‌بهره باشد بنابراین ما با راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر شیراز در محله سنگ سیاه فرصتی ایجاد کردیم که هنرمندان با مقوله اقتصاد هنر آشنا شوند و در مسیر هنرآفرینی قرار بگیرند و در هر مکانی بتوانند به فعالیت هنری خود ادامه دهند.
وی با بیان اینکه آیین‌نامه مالی شهرداری اجازه نمی‌دهد که غرفه‌های سرای هنر در محله سنگ سیاه به صورت رایگاه در اختیار هنرمندان قرار بگیرد، اظهار داشت: از آنجا که شهرداری به صورت مستقیم نمی‌توانست طرف حساب ۶۰ صاحب غرفه در این سرا باشد بنابراین کل سرای هنر را به صورت یکجا در اختیار یک فرد و موسسه قرار می‌دهد و این فرد غرفه‌ها را با قیمت نازل در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد.